dag 22 - din tro när det gäller religion

Helt ärligt så är jag inte särskilt troende när det gäller kristendom, jag tror inte att det finns en Gud som skapat hela världen, universum och läser man bibeln i sig så känns den helt obegriplig gällande vissa situationer. Dock tror jag att Jesus fanns, inte som han framstår i den bibliska historien, utan jag tror att han fanns som en vanlig hederlig människa som möjligtvis påverkade,vägledde och skyddade folket,möjligtvis gjorde stordåd för samhället.
Jag är inte alltför troende som kristen, och jag skulle inte vilja gifta mig i en kyrka när väl den dagen kommer. Men för och vara helt ärlig så i vissa kritiska situationer så kommer jag på mig själv och be, " typ kära gud låt inte det här hända blablabla" men det är enbart när någonting dåligt har hänt eller man tänker för mycket om det som komma skall, det är inget jag medvetet gör, utan jag tror bara att det är rädslan som framkallar det,en helt sjuk grej men har snackat med vissa om detta för länge sen dock, och dom upplever samma sak haha.
 
Någon religion jag verkligen tror mer på är faktiskt hinduismen. Allt som innebär med själavandring och karma. Att livet är ett kretslopp, födelse,död,återuppståndelse. Jag tror, eller mer jag hoppas att det är så, att man lever ett liv och det liv påverkar ditt nästa liv, dina handlingar och valet om hur du väljer och leva utformar ditt nästa liv. Säg att du lever det här livet som människa, och du spenderar hela livet åt att hjälpa andra och hinner knappt tänka på dig själv, och så återuppstår du i nästa liv som en fågel(för deras tro är att man kan bli vilken varelse som helst) och är fri och kan flyga vart du vill när du vill och bara behaga dig själv. Ditt förra liv återspeglar/belönar/straffar beroende på vad för handlingar du gjort i ditt förra liv.  
Känns helt surrigt det jag snackar om, men jag tror på nått sätt på denna religion gällande detta, för man märker ju på t.ex djur hur dom har en helt egen karaktär, och även om jag inte kunnat prata och kommunicera med t,ex min häst jag hade förut, så visste jag vad hon tänkte, och jag kände kärleken från henne utan att ord behövdes, hennes beteende visade vem hon var, och därför tycker jag att djur är så fantastiska för ser man in i deras ögon så känns det som om det är en spegel till deras själ. Så själavandring är något jag hoppas existerar.
Jag tror på att man kan återfödas till en helt annan varelse eller människa igen, helt klart.
Och karma är något jag tror stenhårt på också, what goes around comes around, gör du något dumt i livet, straffar livet dig tillbaka på ett eller annat sätt och andra hållet om, gör du något bra så ger livet dig något bra.
Det finns vissa saker jag kanske inte tror stenhårt på i hinduismen heller, men det är det närmsta av religion jag tror på ialf.
Karma framför allt.
Och Destiny, ödet. Det är något jag tror närmast på, dom val jag gör i livet leder mig dit ödet vill att jag ska gå, likasom när en dörr stängs öppnas en annan. Och jag kan ibland tänka på att shit, tänk om jag inte gjort det här, tänk om något hänt och jag inte skulle kunna göra det här, då hade jag aldrig träffat den människan eller lärt mig det här osv. osv. Ödet är något och definitivt tro på också.
 
Asså det är sjukt svårt och snacka religion för det är en så stor snackis och att snacka med folk och diskutera är något man inte gör på en kvart kan jag lova, alla har vi våra visioner och det är det som är så jäkla intressant, men det jag skrivit om nu är ialf vad jag tror på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0